بررسی بهزیستی ذهنی مدیران مدارس شهرستان كلات و رابطه آن با استرس های شغلی

نام نویسنده : جهاني، رحمان

مقطع تحصیلی :کارشناسی ارشد

استاد راهنمای اول: محمد رضا آهنچيان
سال انتشا:   88

دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی

چکیده

بي شك مديران با توجه به وظايفي كه در مدارس ايفا مي كنند مي توانند تاثير قابل توجهي را بر پيشرفت تحصيلي دانش آموزان داشته باشند.اين تاثير گذاري اين مهم را ايجاب مي كند كه شرايط روانشناختي و محيط كار آنان مورد توجه واقع شود، چرا كه مديراني كه از لحاظ رواني در شرايط بهتري به سر مي برند و همچنين محيط كار آنان از نظر امكانات وتسهيلات غني تر بوده باعث ايجاد جو مساعدتري براي يادگيري و ياددهي مي شوند اين تاثير گذاري مستقيماً متوجه دانش آموزان و اثر بخشي مدارس ميگردد.هدف پژوهش حاضر بررسي رابطه بهزيستي ذهني مديران با استرس هاي شغلي آنها بود. بر اين اساس چهار فرضيه تدوين شد كه براي بررسي آنها از تحقيق توصيفي از نوع همبستگي استفاده شد. جامعه آماري تحقيق را تمام مديران مدارس شهرستان كلات نادري در سال تحصيلي 89-1388 تشكيل داد . در اين تحقيق به جاي نمونه گيري از سرشماري بهره گرفته شد.جهت گردآوري داده ها پرسش نامه هاي بهزيستيذهني و استرس شغلي بكار برده شد.براي تجزيه و تحليل داده ها از همبستگي پيرسون استفاده شد.نتايج تحقيق نشان دهنده تأييد تمام فرضيه بود. يعنی 1.بين نمرات بهزيستي ذهني مديران و استرس شغلي آنان رابطه معكوس معناداري وجود دارد، 2.بين نمرات احساس خوشايند مديران و استرس شغلي آنان رابطه معكوس معناداري وجود دارد، 3 . بين نمرات رضايت از زندگي مديران و استرس شغلي آنان رابطه معكوس معناداري وجود دارد، 4. بين احساسات ناخوشايند مديران و استرس شغلي آنان رابطه مستقيم معناداري وجود دارد.

 

فهرست مندرجات- فهرست منابع و مآخذ- نتیجه گیری

پرسشنامه

تمامی حقوق مطالب محفوظ است

2013-2020©